dilluns, 25 d’abril del 2016

ORIGEN HISTÒRIC DE LA MÚSICA

1. DEFINICIÓ DE MÚSICA
Combinació de sons agradables a cau d'orella. Art de combinar els sons de la veu humana o d'instruments. Composició musical.
Art de combinar els sons i els silencis, al llarg d'un temps, produint una seqüència sonora que transmet sensacions agradables a cau d'orella, mitjançant les quals es pretén expressar o comunicar un estat de l'esperit.

2. ETIMOLOGIA
L'origen etimològic prové de la paraula MUSA, que en idioma grec antic al·ludia un grup de personatges mítics femenins, que inspiraven als artistes. Les muses tenien la missió d'entretenir als déus sota la direcció d'Apol·lo. Precisament, Apol·lo era el cap de les muses; ell les dirigia perquè entretinguessin als déus en els menjars.

3. HISTÒRIA DE LA MUSICA
Per a l'home primitiu hi havia dos senyals que evidenciaven la separació entre vida i mort. El moviment i el so. Els ritus de vida i mort es desenvolupen en aquesta doble clau. Dansa i cant es fonen com a símbols de la vida. Quietud i silenci com a símbols de la mort.
L'home primitiu trobava música en la naturalesa i en la seva pròpia veu. També va aprendre a valer-se de rudimentaris objectes (ossos, canyes, troncs, petxines) per produir nous sons.
Hi ha constància que fa uns 50 segles en Sumèria ja comptaven amb instruments de percussió i entenimentada (lires i arpes). Els cants cultes eren més aviat lamentacions sobre textos poètics.
A Egipte (segle XX a. de C.) la veu humana era considerada com l'instrument més poderós per arribar fins a les forces del món invisible. El mateix succeïa en l'Índia. Mentre que en l'Índia fins i tot avui es manté aquesta idea, a Egipte, per influència mesopotàmica, la música adquireix als següents segles un caràcter profund, concebuda com a expressió d'emocions humanes.
Cap al segle X a. de C., en Assíria, la música profana adquireix major relleu gràcies a les grans festes col·lectives.
És molt probable que cap al segle VAIG VEURE a. de C., a Mesopotàmia, ja coneguessin les relacions numèriques entre longituds de cordes. Aquestes proporcions, 1:1 (uníson), 1:2 (vuitena), 2:3 (cinquena), i 3:4 (quarta), i les seves implicacions harmòniques van ser estudiades per Pitàgores (segle IV a. de C.) i portades a Grècia, des d'on s'estendria la teoria musical per Europa.
El terme "música" prové del grec "musiké" (de les muses). Per això la paternitat de la música, tal com la hi coneix actualment, és atribuïda als grecs. En la mitologia grega, les muses eren nou i tenien la missió de protegir les arts i les ciències en els jocs grecs.
En l'antiga Grècia la música abastava també la poesia i la dansa. Tant la dansa com l'atletisme se sap que tenien el seu acompanyament musical en temps d'Homer.
Cap a principis del segle V a. de C., Atenes es va convertir al centre principal de poetes-músics que van crear un estil clàssic, que va tenir la seva expressió més important en el ditirambe.
El ditirambe es va originar en el culte a Dionisos (Bacus). Les obres -tragèdies i comèdies- eren essencialment peces músic-dramàtiques. La poesia, la música i la dansa es combinaven i les peces eren representades en els amfiteatres per cantores-actors-dansadores.
La poesia era modulada i accentuada per síl·labes, i interpretada indistintament en prosa comuna, recitat i cant. La melodia estava condicionada, en part, pels accents de la lletra, és a dir, per la melodia inherent a la lletra, i el ritme musical es basava en el nombre de síl·labes. És dubtós que hi hagués diferència real entre els ritmes musicals i els metres poètics.
Des del segle IV a. de C., el músic va començar a considerar-se a si mateix més com a executant que com a autor. El resultat va ser el naixement del virtuosisme i el culte a l'aplaudiment.
La música, en general, s'havia convertit en mer entreteniment, per la qual cosa el músic va perdre molt del seu nivell social. L'ensenyament musical va acusar un gran descens a les escoles, i els grecs i romans de les classes elevades consideraven degradant tocar un instrument.

La divisió entre el ciutadà i el professional va ocasionar el divorci social i artístic que en el nostre temps encara afecta a la música europea.


Aquest vídeo és una síntesi de la història i l'evolució de la música.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada